Centrul Psiho Plus organizează sub egida Asociației Române de Hipnoză clinică, Relaxare și Terapie Ericksoniană (ARHTE) în Timișoara (în format hybrid), următoarele evenimente care sunt special adresate profesioniștilor din domeniile psihologie, medicină, asistență social, sociologie:
Cursul este susținut de Prof. Univ. Dr. Ion DAFINOIU, președinte al ARHTE.
Acest curs este acreditat de Federația Română de Psihoterapie, Colegiul Psihologilor din România și Asociația Europeană de Psihoterapie.
Obiectivul general al cursului este obținerea competenței în practicarea psihoterapiei (hipnoză clinică, terapie ericksoniană și tehnici de relaxare) în acord cu reglementările Federației Române de Psihoterapie și Asociației Europene de Psihoterapie
La sfârșitul stagiului cursanții vor putea:
- să practice psihoterapia în acord cu codul etic al Federației Române de Psihoterapie și Asociatiei Europene de Psihoterapie
- să evalueze psihologic pacienții utilizand criteriile DSM
- să utilizeze hipnoza și alte tehnici relaționate acesteia în terapia tulburărilor psihice
Structura cursului este următoarea:
PARTEA I: FORMAREA DE BAZĂ cu durata de 2 ani care presupune întâlniri directe și online cu formatorii, studiul bibliografiei și verificarea acesteia prin teste de cunoștințe
Câteva teme care vor fi abordate în această parte: Psihoterapia – fișa de identitate; Schimbarea terapeutică; Conștient – inconstient: unde se afla resursele schimbarii; Relatia terapeutica; Metafora terapeutica; Cadrul conceptual al hipnozei, Autohipnoza; Aplicații clinic ale hipnoterapiei:
- tulburări anxioase;
- tulburări depresive;
- ticuri și tulburările comportamentale
- tulburări de comportament alimentar
- tulburări adictive
- tulburări psihosomatice și durerii
- tulburări de somn
- tulburări sexuale
Abordarea psihoterapeutică este eclectic, utilizarea tehnicilor provenind din: terapia cognitive-comportamentală, terapia familiei, terapia centrată pe obiective și soluții, programare neurolingvistică, etc
PARTEA A II-A: STAGIUL CLINIC SUPERVIZAT cu durata de 2 ani care presupune:
- seminarii de supervizare conduse de formatori și supervizori accreditați de ARHTE
- seminarii de intervizare organizate cu grupe formate din 5-7 cursanți
- supervizare individuală prin e-mail (pentru cazuri care necesită decizii terapeutice urgente)
La sfârsitul formării de bază ( după 2 ani) cursanții vor primi din partea CPR un certificat care conferă posesorului dreptul de practică a psihoterapiei sub supervizare.
După terminarea stagiului clinic supervizat cursanții vor primi din partea CPR un certificat de competență în psihoterapie ( unic pentru toți cursanții care se formează prin cursuri organizate de asociații acreditate de F.R.P)
Pentru mai multe informații Contactează Centrul Psiho Plus
Curs creditat cu 20 credite de către Colegiul Psihologilor din România.
Cursul este acreditat de Colegiul Psihologilor din România. Cursul este susținut de către psih. Dr. Gurza Maria Ancuța, psihoterapeut, cu o experiență de 15 ani în domeniul psihologiei clinice și psihoterapiei, cu o vasta formare în atașamentul copilului și adultului (Friends and Family Interview (FFI) Training by Howard Steele, Professor of Psychology, Co-director, Center for Attachment Research, New School for Social Research, New School for Social Research,) și burnout parental (“Parental Burnout: Diagnostic and Treatment“by Isabelle Roskam & Moïra Mikolajczak, Training Institute for Parental Burnout).
Tematica cursului:
1. Atașamentul – Repere ale dezvoltării teoriei
1.1. Clasificarea atașamentului
1.2. Noțiuni cunoscute și necesare despre atașament
1.3. Transmiterea transgenerațională a atașamentului
2.Teoria atașamentului și îngrijirea copilului
2.1. Atașamentul mamă-copil
2.2. Ceea ce precede atașamentul – o promisiune
2.3. Identificarea cu celălalt
2.4. Câștigarea unei autonomii a subiectului
3. Parentalitate – Preocupare constantă a cercetătorilor și clinicienilor
3.1. Tipologii
3.2. Determinanții parentalității- Modelul lui Belsky
3.3. Burnout parental – Isabelle Roskam
4. Particularitățile vârstei din punct de vedere al atașamentului și parentalității:
4.1. Evaluarea atașamentului copilului
4.2. Evaluarea atașamentului adolescentului
4.3. Evaluarea atașamentului adultului
4.4. Aplicabilitatea particularităților atașamentului în intervențiile psihoterapeutice
La finalul acestui curs, cursanții vor fi capabili:
- Să descrie tipurile atașamentului și implicațiile clinice ale acestora;
- Să identifice procesele rigidității/flexibilității psihologice în comportamentul parental
- Să descrie și să identifice efectele atașamentului și stilului parental asupra dezvoltării unor rezistente psihice în evaluarea clinică și în psihoterapie.
- Să descrie componentele psihologice implicate în evaluarea atașamentului la copii, adolescenți și adulți
- Să aplice tehnicile învățate pentru evaluarea atașamentului copilului, adolescentului și adultului.
- Pentru mai multe informații
Pentru mai multe informații Contactează Centrul Psiho Plus
Psihologul atestat în psihologia clinică poate să-şi desfăşoare la parametrii performanţi activităţile în clinici şi spitale, cabinete individuale, asociate şi societăţi civile profesionale pe bază de liberă practică, alte instituţii şi organizaţii publice şi private, guvernamentale şi non-guvernamentale, care necesită, pentru buna lor funcţionare, competenţele psihologului clinician.
>>> Psihologul atestat în psihologia clinică (numit generic şi psiholog clinician) are următoarele competenţe generale:
- Cunoastere a bazei teoretice si a eticii profesionale în psihologia clinica;
- (Psiho)Diagnostic si evaluare clinica;
- Interventie/asistenta/consultanta psihologica;
- Cercetare;
- Educatie si training (formare profesionala).
Competenţele stabilite mai sus pentru specializarea în psihologie clinică, se detaliază cu competenţe specifice în funcţie de nivelul de specializare profesională a psihologului atestat în psihologia clinică. Obţinerea competenţelor generale şi specifice presupune obligatoriu licenţa în psihologie şi parcurgerea unui pachet de cursuri universitare care să includă cunoştinţe din domeniile:
- Psihologie generală şi Psihodiagnostic;
- Psihodiagnostic şi evaluare clinică;
- Psihologie clinică şi/sau medicală;
- Consiliere şi psihoterapie;
- Psihiatrie şi/sau Psihopatologie;
- Psihologia sănătăţii şi/sau Psihosomatică;
- Psihologia dezvoltării şi/sau Psihologia clinică a dezvoltării
Unele din aceste cursuri pot fi parcurse în cadrul programului de licenţă (şi/sau master, doctorat) în psihologie, sau, în situaţia în care acestea nu au făcut parte din curriculum universitar în psihologie, se pot completa ulterior prin studii universitare specific focalizate pe aceste cursuri (ex. organizate în regim de taxă la universităţile acreditate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării; MEdC)
Competenţe. Competenţe generale (cu cifre) şi specifice (cu litere) ale psihologului clinician practicant sub supervizare sunt:
1. Cunoaştere a bazei teoretice şi a eticii profesionale în psihologia clinică
(a) Cunoasterea modelelor de sanatate si boala;
(b) Cunoasterea teoriilor învatarii si dezvoltarii psihologice;
(c) Cunoasterea notiunilor fundamentale de psihologie generala si psihodiagnostic;
(d) Cunoasterea eticii si deontologiei profesionale.
2. (Psiho)Diagnostic şi evaluare clinică:
(a) evaluare subiectiv-emotionala;
(b) evaluare cognitiva;
(c) evaluare comportamentala;
(d) evaluare bio-fiziologica (ex. prin proceduri de bio-feedback);
(e) evaluarea simpla a personalitatii si a mecanismelor de coping/adaptare/defensive;
(f) evaluarea psihologica asociata activitatilor cu cupluri sau familii (sau altor grupuri);
(g) evaluarea contextului familial, profesional, social, economic, cultural în care se manifesta problemele psihologice;
(h) evaluarea dezvoltarii psihologice.
Pentru mai multe informații Contactează Centrul Psiho Plus
3. Intervenţie/asistenţă/consultanţă psihologică:
(a) educatie pentru sanatate, promovarea sanatatii si a unui stil de viata sanatos (ex. prin preventie primara si secundara), prevenirea îmbolnavirilor (ex. prin modificarea stilului de viata);
(b) elaborarea, implementarea, monitorizarea si evaluare programelor de promovare a sanatatii si de prevenire a îmbolnavirilor la nivel individual, de grup, comunitar si/sau guvernamental;
(c) interventii specifice pentru persoanele cu nevoi speciale [aria psihopedagogiei speciale în conditii de psihopatologie (ex. logopedie clinica)];
(d) consiliere si terapie suportiva;
(e) optimizare si dezvoltare personala, autocunoastere (ex. coaching).
4. Cercetare:
(a) cunoaşte noţiunile fundamentale de metodologia cercetării şi poate participa la sau iniţia activităţi de cercetare în cadrul definit de competenţele sale.
5. Educaţie şi training (formare profesională):
(a) poate organiza workshop-uri în cadrul definit de competenţele sale
Modalitatea de dobândire a competenţelor şi de obţinere a atestatului. Atestatul de psiholog practicant sub supervizare în psihologia clinică se obţine de la Colegiul Psihologilor din România, după obţinerea licenţei în psihologie, prin depunerea dosarului a cărui conţinut este descris la Art. 2., pe baza unui interviu în faţa Comisiei Clinice a CPR, interviu focalizat pe verificarea noţiunilor de etică şi deontologie profesională. După obţinerea atestatului, psihologul clinician practicant sub supervizare poate desfăşura activităţile circumscrise de competenţele generale şi specifice, numai sub supervizare, într-un cadru legal al practicării profesiei de psiholog.
>>> Psihologul practicant autonom în psihologie clinică (numit şi psiholog clinician practicant autonom).
Definiţie. Psihologul practicant autonom în psihologia clinică este prima treapta de specializare profesională în psihologia clinică, în care activităţile pot fi desfăşurate fără supervizare.
Competenţe. Psihologul practicant autonom în psihologia clinică are toate competenţele psihologului practicant sub supervizare în psihologia clinică, la care se mai adaugă:
1. (Psiho)Diagnostic şi evaluare clinică:
(a) investigarea si psihodiagnosticul tulburarilor psihice si al altor conditii de patologie care implica în etiopatogeneza mecanisme psihologice;
(b) evaluare neuropsihologica;
(c) evaluarea complexa a personalitatii (ex. trasaturi caracteriale, de temperament, aptitudinale etc.) si a mecanismelor de coping/adaptare/defensive;
(d) evaluarea starii de sanatate mentala, în limita competentei psihologului, ca preconditie pentru angajare si/sau desfasurarea unor activitati care impun prin lege examinare psihologica asociata starii de sanatate (ex. testarea profesorilor, a functionarilor publici etc.)
2. Intervenţie/asistenţă/consultanţă psihologică:
(a) terapii standard de relaxare si sugestive;
(b) consiliere (ex. prin tehnici comportamentale) specifica obiectivelor medicale (ex. cresterea aderentei la tratament, modificarea stilului de viata, pregatire preoperatorie, preventie tertiara în cadrul bolilor cronice etc.);
(c) asistenta bolnavilor terminali;
(d) terapii de scurta durata focalizate pe problema, preventie tertiara, recuperare si reeducare (individuale, de grup, cuplu si familie).
3. Cercetare:
(a) poate participa la sau iniţia activităţi de cercetare în cadrul definit de competenţele sale
4. Educaţie şi training (formare profesională):
(a) poate organiza workshop-uri în cadrul definit de competenţele sale.
Modalitatea de dobândire a competenţelor şi de obţinere a atestatului. Atestatul de psiholog practicant autonom în psihologia clinică se obţine de la Colegiul Psihologilor din România astfel (condiţiile sunt cumulative; condiţia b) nu se aplică licenţiaţilor în psihologie non-Bologna).
După încheierea stagiului obligatoriu de supervizare, de minimum 40 de ore pe parcursul a minimum un an (sau 100 de ore pe parcursul a maximum doi ani, dacă supervizorul consideră necesar acest lucru), candidatul depune un dosar care conţine:
(1) Raportul pozitiv al supervizorului focalizat pe modul de evoluţie profesională a candidatului şi pe modul în care acesta întruneşte competentele necesare psihologului clinician practicant autonom;
(2) Raportul de activitate a candidatului, pregătit de candidat;
(3) Un studiu de caz [în cazul psihologilor care nu lucrează în mediu clinic (ex. spital, policlinici etc.) şi/sau fac doar evaluări clinice, Raportul de activitate va conţine 5 studii de caz].
Pe baza dosarului are loc un interviu în urma căruia candidatul este declarat admis sau respins.
Dovada parcurgerii unui program de master în domeniul clinic, acreditat academic de MEdC/ARACIS şi profesional de Comisia Clinică a CPR şi/sau a unui program de formare (continuă) complementară în psihologia clinică (de minimum doi ani) printr-o Asociaţie profesională acreditată în acest sens de Comisia Clinică a CPR.
Susţinerea unui interviu/examen de specialitate organizat conform procedurilor stabilite de Comisia Clinică a CPR; interviul/examenul va fi focalizat pe verificare competenţelor generale şi specifice care corespund treptei de psiholog clinician practicant autonom, precum şi pe normele profesionale etice şi deontologice ale CPR.
Pentru mai multe informații Contactează Centrul Psiho Plus